Themamiddag Wegwijzer Bernheze

Op 29 september 2021 hielden de KBO’s van Dinther en Heeswijk een themamiddag in het KBO-gebouw van Heeswijk; er waren circa 60 leden aanwezig.

Sprekers op deze middag waren:

• Ingrid van Gijzel - Teamregisseur Wegwijzer gemeente Bernheze,
  • Manon Reinders - Beleidsmedewerker bij Gemeente Bernheze.
  • Wilma van Lin - Teamcoördinator bij ONS welzijn gaf aan wat de inbreng van ONS welzijn daarbij is.

Het thema Wegwijzer Bernheze.

• Na de vernieuwing van de inrichting van het sociale domein in onze gemeente vormt Wegwijzer Bernheze dé stap naar hulp en ondersteuning bij vragen over wonen, inkomen, zorg en welzijn.
  • De Wmo-consulenten van de gemeente Bernheze, de sociaal werkers van ONS welzijn en de klantmanagers van gemeente Meierijstad werken samen in Wegwijzer Bernheze om de hulpvragers zo optimaal mogelijk van dienst te zijn.
  • De hulpvraag staat echt centraal. De sprekers legden uit hoe vragen bij de juiste persoon terecht komen.
  • Daarbij komen de onafhankelijke cliëntondersteuners - OCO’s - nadrukkelijk in beeld. Een onafhankelijk cliëntondersteuner helpt u bij het formuleren van uw hulpvraag en zoekt mee naar passende ondersteuning. Dit kunnen initiatieven in het dorp zijn, maar ook zorg vanuit bijvoorbeeld de Wmo of een combinatie hiervan.
  • Een OCO helpt ook bij het voeren van het gesprek met een instantie of het invullen van formulieren. Een OCO is onafhankelijk en denkt mee in het belang van de inwoner die hulp zoekt.

• Maakt u zich zorgen over iemand die mogelijk problemen heeft of eenzaam is, of ervaart u het zelf, neem dan contact op Wegwijzer.
  • of 0412-45 88 88.
  • Een OCO gaat verder dan de Wmo en bekijken de vraagstelling in alle facetten. Zonder verstrengeling met de gemeente. Een OCO helpt bij het vinden van antwoorden en Wegwijzer regelt.
  • Heeft u hulp nodig? Dan kunt u Wegwijzer op twee manieren bereiken:
    1. Stel uw vraag via het contactformulier op de website van de gemeente bernheze.org Een medewerker van Wegwijzer bekijkt uw vraag en neemt contact met u op. Mailen naar wegwijzer@bernheze.org kan ook.
    2. Bel 0412-45 88 88, het algemeen nummer van de gemeente. Een medewerker van Wegwijzer luistert naar uw vraag en helpt u verder.

Vrijwillige Ouderenadviseurs (VOA’s)

Het is goed om te weten dat daarnaast vanzelfsprekend ook de door KBO-Brabant opgeleide Vrijwillige Ouderenadviseurs (VOA’s) van onze eigen KBO’s duidelijk in beeld komen. Wegwijzer Bernheze kan ook naar hen verwijzen, juist omdat de VOA's gekend zijn in ons dorp en bij hulpvragers van oudsher al het vertrouwen genieten. Zij zijn altijd bereikbaar via de eigen KBO.